Saturday, December 8, 2007

انتظرونا


coming soon



يمنى



&



آية

28 comments:

just-amuslim said...

لاء مش نفسي

هههههههههه

مبارك يا صبايا الافتتاح

فلسطينية الهوى said...

منورة يا ولاء


انتي خلاص بره الحوار ده


خنتي المواثيق بتاعتنا

اية و يمنى أنتو تهمونى!!!! said...

لا بجد اية و يمنى أنا رأيي قبل افتتاح المدونة دى متفتتحوهاش ... بجد الموضوع بقى فضى أوى منكم يا جماعة.. و بعدين أنا لا شايفة بنات بتحب و لا ولاد مغرورة و كل ده وهمممممممممم!!!!

karakib said...

امممممممم ماشي

noha said...

والله انتوا حرين

!!
انا عموما مش نفسى


ومبروك لكم البلوج والعنوسة :P

فلسطينية الهوى said...

مجهولة :

منورة المنتدى


وابقي تابعي معانا

مش يمكن الفضى ده يولد ابداع ؟؟


________________________

كاركيب :


منور حضرتك هنا واستنى موضوعنا الاولاني

_____________


نهى :


ايه ده مش نفسك ؟؟

والله يبارك فيكي وعقبالك :D

قررت أكون عانس said...

جاست مسلمة

ازيك يا توتة نورتى المدونة،متهيألى لو كناعملنا البلوج ده بدرى شوية كنت غيرتى رأيك


اية ويمنى انتو تهمونى

كتر خيرك ..تابعينا وان شاء تتبسطى ، ثانيا انا ما احبش انهى موضوع قبل ما ابدأه طالما انا عارفة انا عايزة ايه
ثالثا يعنى ايه مافيش بنات ما بتحبش انزلى الكورنيش شوفى...

كراكيب
امممم كله ماشى .. كله شغال

نهنونه
نورتى البلوج ان شاء الله يعجبك


تحياتى..يمنى

أحمد عبد الفتاح said...

مبروك الف مبروك القرار الجامد ده
بس هو سوال
هي العنوسة للبنات بس ؟
ولا ممكن نقول رجل عانس ؟
ولو كده بسال عن امكانية اقامة بلوج رجالي موازي

Anonymous said...

احمد عبد الفتاح

الله يبارك فيك ...العنوسة مش بس للبنات ده مشروع تقدر تقول عليه قومى للبنات والاولاد اللى عايزين يعنسوا......

التوأمان said...

مبروك يا آيه

بس ليه بس

داا الزواج سنة ولا ايه
:)

وضـّاح said...

والله يا أخواتي .. العنوسة مبقتش اختيار .. دي وااااقع

سواء رضينا أو أبينا

في انتظاركم يا عوانس
:)

Anonymous said...

مبروك يا اونةانت واية على المدونة واتمنى انك تثبتى على قرار العنوسة وما تتخطبيش لأول عانس يجيلك
اما انت يا اية انت معنسة معنسة
ههههههههه


كرتى البعبع

Anonymous said...

يتمنعن وهن الراغبات
دى حركات بنات

شعنونتى

قررت أكون عانس said...

التوأمان

نورتم ونتمنى انكم تتابعونا

وضاح

شكرا ليك ..واحنا قررنا نختار الواقع قبل ما يختارنا


بعبتى

ادعيلى بالثبات
هههههههههه


شعنونتى

كلنا فى الهوى سوى

اخوانجى نص نص said...

أولا "مبارك" المدونة الجديدة واظن بكده تكون يااما اتقفلت او مش هتلاقى حد يدونها لأن البركات حلت يا سيادة الصحفية المدونة

بس فيه بيت للشهيد سيد قطب بيقول
اذا كنت بالله مستعصما
فماذا يضيرك كيد العبيد
فليه اليأس لو ما فيش راجل واعتقد ان راجل معبرة اكتر شاب عاجبك فأكيد فيه شباب كتير مش عاجبين نفسهم ونفسهم يتغيروا ويغيرواوبعدين يا أستاذة لو الدنيا كلها اسودت فى وشك حاولى تكونى انتى الأمل لغيرك زى ما كنتى بالنسبه ليا ي استاذة ايه والله كلامك دايما بينقذنى لما بتوه افتكرى واعرفى
اوعى تغيرى الناس وتيأسى من التغيير
قريب اوى ان شاء الله هتسمعى أخبار كويسة فى الكلية
امضاء حد يعرفك ياريت تكونى عارفاه

انا اسف كترت فى الكلام من غير لازمة بس اكيد قرار زى ده مرتبط باليأس
وما عاش اللى ييأسكوا
ماتفرحوش العالم فينا

محمد ش

Anonymous said...

عارفين المثل الى بيقول

قصر ديل يا أزعر؟؟

كويس انكو عارفينه
و اذا مش عارفينه

فمعناه

ان الى مش لاقى .. و عارف ان ده واقع اصلا و مش هيتجوز كده كده
سواء بقى علشان ما حدش هيتقدمله
و لا علشان هى هتطلع عينه علشان هى عايزه ملاك مش لاقياه
و لا الاهل مطلعه عين ابو العريس و العريس نفسه

تعددت الاسباب و النتيجة واحده

عانس غصبن عنك

شئتى أم أبيتى

تانى حاجه بقى

الى بيقول كده ..

اولا هو اول واحد هيعيط يوم ما يلاقى نفسه 25 و لسه فى الطراوه

و اول واحد برضو هيرضى و يتجوز يوم ما يلاقى اى حد بعد ما يعدى القطر بزمان

و هيقدم تنازلات كتيييير أوى


و ببساطه اوى عندى إحساس إن دى وسيلة علشان يقولوا...

يا رجاله ..
هلوووووو ... احنا هنااااا
شايفين .
احنا بنات هنا أهو


عموما ... لما نشوف مين هيفكر مين

بس بجد

تبقوا قد كلمتكم لو كملتوا

بينا الايام طويييييييله

و الى عقله فى راسه ... يعرف خلاصه

و وحشة أوى لما البنت تبقى مش زى ما ربنا خلقها

بيقولوا عليها

"إطراب نفسى"
حاجه غلط يعنى فى الفطرة


تحياتى


على فكره...
هأبقى أقولكم انا مين لما أدخل افكركم

فلسطينية الهوى said...

أحمد عبد الفتاح :

وعلى ايه تعمل مدونة موازية

احنا فاتحين الباب لكل اللي عايز يعنس

صبيان وبنات :D

_________________________



سعد و عبد الرحمن :

منورين وصلتوا ازاي ؟؟

الاخبار وصلت المنصورة امتى ؟؟

كل سنة وانتم طيبين يا أخواني الصغيرين

والزواج سنة وكل حاجة محدش نطق

تابعوا وانتوا تعرفوا هنعنس ليه

___________________________

وضاح :

مشرفنا يا فندم بزيارتك

واه فعلا بقى واقع

عندنا مش عارفة كام مليون كده

مجتش على اتنين

( با نتظاركم يا عوانس )

:D لسه مش واخدة عاللقب الجديد
مصيري هتعود :)

___________________________

كرتي البعبع وشعنونتي :

اماني ومروة

انتوا لحقتوا توصلوا هنا ؟؟

ماشاء الله يا يمنى على اصحابك عاملين احلى شغل

وبيحاولوا يشوهوا الصورة

يلا من هنا يا آنسات

قفلنا

______________________

فلسطينية الهوى said...

محمد :

ربنا يكرمك على كلامك وانا معملتش حاجة والله غير اني قلت رأيي

وسعيدة أنه أفادك


اما بقى أننا يائسين

ففين حس الفكاهة ؟؟

خدها فكاهة وانت تفهم

______________________


الاخ او الاخت المجهولة :

قرأت ردك 3 مرات عشان أعرف أرد

وبردوا مش عارفه بصراحة اقولك ايه

في كل الحالات واضح انك متضايق او متضايقة

وفاهم او فاهمة الموضوع غلط

وبتحاولي او بتحاول تستفزنا عشان نرد رد على استفزازك


يعني قصر ديل ياازعر

ادخل انا اقول لا والله ومش عارف ايه ده انا متقدملي فلان وفلان ؟؟

وبعدين محاولة جذب انتباه فانا أدخل أنكر وانا مش محتاجة ألفت انتباه ؟؟


واضطراب نفسي ؟؟ ادخل اقول لا انا بنت وكذا وكذا ؟؟

للاسف مش هرد بكده اصلا

كل اللي هقوله :

تابع أو تابعي معانا يمكن تستفيد أو تستفيدي

Anonymous said...

تعرفى يا آية

دا الرد الى توقعته بالظبط

لانه ما كانش ينفع يتقال غير كده

و على فكره ما كنتش باستفز

و لا طالبة معايا رد أصلا

ببساطة

أنا أعرفك أوى

و لا تقولى حد متقدم و لا غيرة

عارفه ليه برضو

لانها ما تفرقش معايا

مش هاجيبلك عريس فى كل الحالات

لو على الضيق

يا ستى و لا يهمك .. دا شعور بقى طبيعى كل ما أتصفح مدونات شباب و بنات الإخوان

و أشوف كمية الفضا و السطحية و الفكر الهزيل الى بقى مسيطر على شريحة مش صغيره منهم


يلا ... ما علينا

كنتى بتقولى مش هتردى على الى اتقال ؟!

انتى رديتى خلاص

تعرفى اكتر رسالة كان نفسى توصلك و واضح انها ما وصلتش

انك تعرفى نفسك أكتر من كده
و بالذات يمنى

مش حلو أبدا تخدعوا نفسكوا و تعملوا حاجه ما انتوش قدها ..و لا هتكملوها

و يا آنستى لو فكاهة

فماكنش دا مبدأ آيه و يمنى فى الحياة


"كل حاجه كان ليهاهدف عندكم

بربك فين الهدف و الرسالة الجليلة فى البلوج ؟

فشة خلق و خلاص؟؟


ممكن برضو


هأتابع
أكيد هاتابع

و أشوف فين آخر المطاف

و مين هيفكر مين

تحياتى

Anonymous said...

أنا في الأول كنت متصوران الموضوع غاية في التفاهة لأني مفهمتش ايه الهدف بالضبط لكن بعد مفهمت الهدف المنشود لقيت الموضوع غاية في الروعة والايجابية وأنصح كل اللي بيرد انه ميتسرعش في الرد بتاعة الا لما يفهم الهدف
أحمد المهدي

ام سما said...

البنات الحلويين اللى زيكو عايزين يعنسو ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هو خلاص الشباب اتعمى ؟؟؟
ولا انتو فى فى دماغكو فكره معينه ؟؟؟؟؟؟؟
عموما انا عندى عريس هيفركش المدونه دى ههههههههههههههه

قررت أكون عانس said...

أحمد المهدى

هو فعلا مشكلتنا اننا بنحكم على الظاهر بس من غير ما نعرف اصل الموضوع


أم سما

منورة يا طنط البلوج
عايزة اقولك اننا اكيد عندنا فكرة هى ممكن تكون مطرقعة شويتين تلاتة بس المهم ان فى فكرة

تانى حاجة يا طنط بلاش تفركشيلنا المدونة من اولها كده حرام عشان ما نبقاش عيال من أولها

انا اللى قرر يكون هو ولما قرر حاول ينفذ said...

بصوا بقى انا اللى هرد على اللى بيقول,, قصر ديل يا اذعر
بس خليهم هما يقرروا ومش هيلاحقوزا على الى طالبين القرب

انا اللى قرر يكون هو ولما قرر حاول ينفذ said...

please visit
www.masry2day.blogspot.com
مدونة جديدة اسمها قررت اكون انا
ياريت تعجبكم

مصري مغترب said...

حاجه غريبة جدا الردود اللي هنا
اللي مش عاجبو الموضوع ميردش خالص
باين من (بعض) الردود ان في حقد او حاجه غريبة كدهانا حاسس بيها..
المهم الفكرة حلوة جدااا ويا رب تكملو بعد وتفضل المدونة حتى بعد متتجوزوا
لأن الناس اللي بتفكر زيكو كده قليلين ومبيفضلوش وبيخلصو بدري بدري
فكملو المدونة بتاعتكو ولا تلتفتو للصغار اللي بيرمو طوب

محمود عبدالمجيد (أخو آية)ـ said...

أولا احب اقوللكو ان فكرة المدونة حلوة جدا وربنا يوفقكو يا ايه ويمنى
والاهم من كده انكو تحطو فيها افكار جديدة على طول ومفيدة برضه وعجبني جدا البوست اللي عن السيدة خديجة وبصراحة جت في بالي فكرة ممكن تعملوها
ممكن تخلو المدونة مثلا قررت ان أكون عانس حتى...
يعني مثلا حتى نصحح المفاهيم اللي عند الناس ونعرف يعني ايه جواز ويعني ايه ارتباط وحب واخلاص
وكل المعاني الجميلة دي اللي الناس بقت فاهماها غلط تماما
نخلي الناس تفهمها بالمعنى الحقيقي ليها
وبكده تبقى مفيده جدا جدا
وهتبقى العنوسة(المؤقتة) دي احسن من جواز فاشل كلو مشاكل وخناقات
وانا قلت مؤقتة طبعا لأن في ناس مينفعش تعنس ولو عنست يبقى الشباب اتهبل...

وبالنسبة للردود المستفزة
فاتعاملو معاها كأنها مش موجودة
يعني كلو عارف المثل....
وربنا معاكو تاني

cleopatra said...

منفسيش اعنس معاكو

وشايفة ان كلام الشخصية المجهولة دي صح

وشايفة ان المدونة دي هدفها الوحيد لفت الانتباه


ربنا يوفقككن :)

محـMoHaMeDـمد said...

بختلف معاك يا محمود عبد المجيد فى نقطة
"وبالنسبة للردود المستفزة
فاتعاملو معاها كأنها مش موجودة
يعني كلو عارف المثل"

رغم ان ده اول رد ليا فى البوست ده
المفروض ان المدونات متاح فيها الحوار والاختلاف فى الرأى .. ومش الاسلوب ان صاحب المدونة يتجاهل كل الآراء المعارضة

مثلا بالنسبة لـ(قصر ديل يا أزعر) ممكن تسييسها بإننا نقول انه مش مقصود بيها شخص كاتبة المدونة ولكن عن الاغلبية الساحقة
كل تقديرنا للأختان يمنى وآية وفعلا زى ما اتقال لو قرروا الجواز ألف من يتمنى لكن ده لأنهن مش عوانس ، ولو فرضا لا قدر الله الهزار قلب جد وفضلوا مضربين عن الزواج لغاية السن اللى المجتمع يسميهم فيه عانس
فبالتأكيد تمثيلهم لنسبة العوانس اللى معنسين بمزاجهم لا تتعدى 0.01% باى حال
اذن ينطبق على باقى ال 99.99% مقولة قصر ديل يا أزعر لو واحدة فيهم قالت قررت اكون عانس
مش كده ولا ايه ؟